Tuesday, September 16, 2008

Takzirah Subuh: Menghormati Orang Tua dan Pemimpin.



Ketika kita mempelajari perintah mengenai menghormati orang tua,kita akan melihat bahawa ini adalah ringkasan bagaimana Allah menginginkan kita bersikap terhadap semua orang,bukan hanya orang tua kita.Selama kita membesar,kita menemukan beberapa jenis otoritas lain yang juga harus kita hormati.Pada mulanya,semua manusia dimaksudkan untuk gentar kepada Allah.Dia adalah Pencipta dan Raja atas segala sesuatu dan kita harus memberi hormat dan taat secara penuh kepadaNya.Para orang tua memelihara dan melindungi anak-anak mereka.Para suami memelihara dan melindungi isteri mereka.Para raja atau penguasa memelihara dan melindungi rakyat,dan juga para pendeta dan penatua memelihara dan melindungi gereja.Orang-orang ini tidak dapat melaksanakan tugas yang diberikan Allah kepada mereka apabila mereka terus-menerus berdebat dengan orang-orang yang berada dibawah otoritas mereka untuk menentukan apa yang terbaik.Jadi Allah telah memberikan otoritas kepada mereka.Orang-orang yang mereka pimpin harus menghormati dan mentaati mereka.Memang orang-orang yang berkuasa tidak selalu benar.Namun selama mereka tidak memerintahkan kita untuk tidak taat kepada Allah,kita harus menghargai dan menaati mereka.Apabila kita tidak menunjukkan rasa hormat kepada pemimpin,itu berarti kita tidak menghormati Allah, yang telah menetapkan mereka menjadi pemimpin kita.

Takzirah subuh untuk renungan bersama. Akhirnya sempurna... bak kata malique al-kudus

Ikhlas dari Unit IT pemudaRB.

9 comments:

Anonymous said...

Selamat Hari Raya

( 1 )
Selamat aidil fitri
Kepada saudara serta saudari
Setahun hanya sekali
Merayakan hari yang mulia ini

( 2 )
Di masa bulan Ramdan
Kita berpuasa hingga sebulan
Pabila Syawal menjelma
Hari raya disambut dengan gembira

( korus )
Miskin kaya memakai baju baru warna-warni
Mengunjungi sanak-saudara kaum famili
Sungguh hebat pemandangan di hari raya ini
Tua muda wajah berseri-seri

Marilah bergembira
Bersama menikmati hari raya
Mintak mak kuih sepotong
Saya mahu makan kerna perut kosong

( ulang 1 & 2 )

Maafkanlah jika ada terlanjur perkataan
Diharap supaya jangan disimpan
Kuberdoa selamat panjang umur murah rezeki
Semoga Tuhan akan memberkati

Selamat hari raya
Hari untuk kita bersuka ria
Selamat kami ucapkan
Untuk kita hingga sampai tahun depan

Selamat hari raya

Anonymous said...

di petik dari: http://www.geocities.com/kudaku/artikel2.html

Kepimpinan Dalam Organisasi Menurut Kacamata Islam

Oleh: Mohd. Bazli bin Abd. Razak

Soal kepimpinan dalam sesebuah organisasi sering diperkatakan apabila ianya menampakkan kecacatan ataupun kemajuan bagi organisasi berkenaan. Ini terbukti peranan pucuk pimpinan bagi sesebuah organisasi amat penting, kerana ia melibatkan krediabiliti pemimpin dan perlakuan aktiviti dalam organisasi.



Pemimpin yang bersifat adil adalah satu ciri penting yang sepatutnya ada bagi seseorang yang bergelar pemimpin. Ianya tidak terbatas kepada jenis kepimpinan kepada sebuah keluarga atau perkumpulan kecil atau sebuah organisasi. Malah apa sahaja yang dipimpin olehnya, keadilan akan sentiasa dipersoalkan. Artikel ini akan membicarakan tentang ciri-ciri kepimpinan yang harus ada dan dimiliki oleh seorang pemimpin kepada sesebuah organisasi menurut pandangan Islam.



Islam mengajak manusia menepati keadilan dalam segenap aspek kepimpinan yang diwakili olehnya. Sebab itulah pemimpin yang adil tempatnya kelak adalah di bawah naungan ‘Arash yang mulia.



Kepimpinan dari kacamata Islam merujuk kepada keperibadian dan segenap aspek tindakan yang dimiliki oleh Rasulullah s.a.w. Di antara ciri-ciri kepimpinan yang baik di antaranya ialah:



Berilmu pengetahuan. Orang yang berilmu akan ditingkatkan darjat dan tarafnya. Demikian menurut AlQuran. Sudah semestinya seorang pemimpin dalam sebuah organisasi harus mempunyai ilmu pengetahuan yang lebih terutama aspek-aspek teknikel dan juga pengurusan dalam organisasi.
Teras Aqidah yang kukuh. Ini bermakna seorang pemimpin yang mempunyai teras aqidah yang kukuh akan berjaya dalam kepimpinannya kerana pegangan yang tetap dan aqidah yang mantap akan mencorakkan kepimpinan yang tegas dan beretika dalam perwatakan dan prosedur kerja.
Seorang lelaki. Pemimpin lelaki mempunyai beberapa kelebihan berbanding wanita dari segi kepimpinan. Pandangan yang jauh dan bermakna lebih utama dari mengutamakan perkara yang dekat dan remeh dari segi soal-soal kepimpinan. Kaum wanita adalah penting dari segi mengukuhkan organisasi dan perkara-perkara yang perlu dihalusi untuk mencapai kesempurnaan.
Amanah. Sifat amanah adalah sifat yang dimiliki oleh Rasulullah s.a.w. Seharusnya seseorang pemimpin mewarisi sifat tersebut untuk mewujudkan sikap kerja yang baik dalam berbagai urusan organisasi.
Benar dalam perkataan dan tindakan. Seseorang yang benar dalam perkataan dan tindakannya menggambarkan ciri-ciri kepimpinan yang baik dan menepati soal Kepimpinan Melalui Teladan.
Keadilan yang meliputi segenap aspek yang dipimpin. Pemimpin yang adil adalah tunggak yang utama dalam sesebuah organisasi. Ciri kepimpinan yang adil mewarisi sifat-sifat utama pemimpin Islam sebagai termaktub dalam perjuangan para nabi dan rasul. Pemimpin yang adil juga dijamin keselamatannya di bawah naungan ‘Arash Allah swt.
Bersifat rahim. Sabda Rasulullah s.a.w. ; perumpamaan baginda dengan umatnya ialah seperti orang yang menghalau kupu-kupu dan belalang yang berkerumun dekat api. Baginda menarik umatnya dari belakang agar mereka tidak jatuh ke dalam api tetapi mereka selalu terlepas tangan dari baginda. Sabdanya lagi, “Sebaik-baik pemimpin ialah yang kamu mencintai dan Dia mencintaimu, dan kamu mendoakan dan ia mendoakanmu. Dan sejahat-jahat pemimpin ialah yang kamu benci dan membenci kamu…”.
Bijak dalam menangani masalah. Kisah Nabi Yusuf a.s dalam menangani masalah ekonomi meleset akibat musim kemarau yang berpanjangan melalui perancangan dan pentadbiran yang bijak adalah menjadi rujukan penting bagi sifat-sifat pemimpin yang bijak.
Sentiasa menyampaikan pesanan dan perkara-perkara yang hak. Pesanan Rasulullah s.a.w., “Sampaikanlah dariku walaupun satu ayat”.


Kesimpulannya, banyak lagi sifat-sifat yang digariskan dalam Islam bagi ciri-ciri kepimpinan yang baik seperti memaafkan, bertanggungjawab, petunjuk akhlak yang baik dan sebagainya. Jelas sekali, dari sifat-sifat di atas perlu dijadikan panduan dan rujukan kepada pemimpin-pemimpin organisasi yang mahukan kepimpinannya berakhlak.

Anonymous said...

nak tanya.. kalau aku pilih pemimpin minum arak.. kahwin terlajak.. isap dadah.. atau bekas banduan.. boleh tak..??

semarak(K.L) said...

boleh.tapi kita bersatu.apa yang kurang pada along kita cakap depan dia.demi menjaga nama baik pemuda RB semua.........bile kite nk berjumpa semula dgn geng website RB........KITA BERMAAFAN.BULAN BAIK DAN HARI RAYA BAKAL MENJELMA.MARI KITA BERMAAFAN SESAMA KITA.LUPAKAN YANG LAIN...SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN KEPADA PEMUDA BLOG RB DAN PEMUDA WEBSITE RB

Anonymous said...

Anonymous said...
nak tanya.. kalau aku pilih pemimpin minum arak.. kahwin terlajak.. isap dadah.. atau bekas banduan.. boleh tak..??


reply:


tak salah kalo sekiranya die nak berubah. kalo kite pinggir kan pun aper guna nye masing² ader bakat tersendiri,
ader yg ader bakat memimpin tapi mau jd pemimpin,
ader yg takder bakat tapi ingin jadi pemimpin,
sebagai sahabat @ kawan kita kena bantu mereka.
kalau bukan kita yg satu rumpun nie sape lagi.

Anonymous said...

betul tu..nah,sekarang Aidhil dah jadi ketua pemuda korang,korang nak memberontak pun xguna,xder undang-undang yang boleh korang gunakan untuk lucutkan jawatan die tu.kalo korang tubuhkan team westside pun bukan ade pengitirafan.nak buat program rasmi pun xboleh.aku bukan nak menangkan sebelah pihak,tp pikir2 kan lah.

Anonymous said...

dipetik dr MASS MAIL:

Paklah tertekan..

pembangkang menekan...
melayu same melayu bermusuhan..
cina n india bertepuk tangan...
nak takluk malaysia da lama dorang idamkan...
hak bumiputera bukan lagi satu keistimewaan...
cina ngan india dah jadik johan!

pkr mengganas...
anwar kuarkan idea 'bernas'...
orang umno hati panas...
mca n mic pandai nak kipas...
DAP tetap pilihan cina n india yang teratas...
dorang sokong PKR tu ader 'nas'...

pernah satu tmpt dimana ahli parlimen cina berkata...
saya luar saja BN..dalam hati DAP juga..
kenapa melayu buta mata?

gaduh je yang dorang suke..
kenapa?...nak tunjuk yang korang berkuasa?
padehal negara di hujung nyawa..
bumiputera dinafikan hak sekeras-kerasnya...
itu ke yang orang melayu suka?
demonstrasi sini sana ...
bikin kacau bilau satu negara...
cina india duduk rumah gelak2 tgk brita...
betapa orang melayu pun dah tak sekuat mana..
mane melayu di masa muka?
anak cucu korang gak yang jadi mangsa..

di perak satu hal...
cina diberi tanah hak milik kekal...
di mana undang2 tubuh negeri perak tak pnh melakukan perkara sebegitu yg tak masuk akal...
skrg melayu yg rugi n tertinggal...
MB pun satu...rujukla org2 atau undang2 yang dah dibekal...
jangan buat keputusan yang tak masuk akal...
smate2 nak tunaikan janji mase plihanraye yg dah terlafaz..

cina india otak bijak..
skarang dorang sokong la PAS n PKR, lepas krajaan dah jatuh,dorang akan
pijak!

kalau anwar jadi perdana menteri..
jika ditakdirkan tuhan keesokkannyer dier mati...
sape yang akan mengganti?
ahli tertinggi PKR, cina dan india sedia menanti...
orang melayu yang bijak n pandai n yg kuat PKR kan semua
dah kuar parti...

last2 cina india jadi perdana menteri..
hak melayu slama-lamanya dinafi..
di malaysia melayu jadi kuli..
cina india suke hati lagi..
ha melayu...nak sengih lagi?
ade hati nak demonstrasi lagi?
mase tu sape pun tak pduli
pade dorang...lbih baik mlayu mati..

skarang cina india tgh menanti..
paklah undur,najib jadi pengganti...
tapi bila najib jadi perdana menteri..
cina/india dah buat prangkap lagi...
najib akan terjerat oleh skandal sendiri...
tyme ni cina n india hentam najib sparuh mati...
hentaman ini akan berlaku dikala krajaan blom tetapkan penerus generasi perdana menteri...

krajaan pade mase itu takkan dihormati...
peristiwa 13 mei akan berlaku lagi...

ha melayu...gelak la lagi..
bergaduh la sesame sendiri...

tak mustahil org melayu malaysia akan jadi spt org melayu di singapura...
disekat keistimewaan di mana2..
terabai seperti bangkai bernyawa..

SEDARLAH ORANG MELAYU...
TAK GUNE BERMUSUHAN ANTARA PARTI..
TAK KISAHLA BN KE...PAS KE...
TOLONG LA BERSATU PADU..
NI BUKAN PASAL ISLAM SHJ...TETAPI PASAL MARUAH BANGSA...

PKR TU BONEKA JE..
CINA INDIA SOKONG PUN SBB UNTUK KEPENTINGAN DIRI SENDIRI...

TOLONG LA BUKAK MATE SKET!!!

TAKYAH LA NAK GULINGKAN KERAJAAN...

FIKIR LA SKET NASIB MELAYU..

DAH LA PEMERINTAH DAHULU PENAT2 NAK DPTKAN KEMERDEKAAN TANAH MELAYU...
ORANG MELAYU ...NAME PUN TANAH MELAYU OII...

SEDARLAH SIKIT...
SAPE YANG NAK BELA MELAYU KALAU BUKAN ORANG MELAYU?
SAPE????????

CINA N INDIA BUKANNYE NAK BELA ORANG MELAYU...
KORANG JE YANG TERHARAP2...

MELAYU AKAN BELA MELAYU..

TAK KESAH LA BETAPA TERUKNYE DIRI DIER...TERUKNYE
PERSONALITI DIER..
JAUH DI SUDUT HATI..TETAP ADE RASE TANGGUNGJWB PD ORG MELAYU..


SEDARLA...
FIKIR SKET ANAK CUCU...JANGAN FIKIRKAN KITE JE...

SLMTKAN MARUAH MELAYU..

UBAHLAH SEKARANG....

PAS ATAU UMNO ATAU PKR DAH LAA....

BERSATU LAAAh ORANG MELAYU....

Anonymous said...

BERSATU, BERSETIA, BERKHIDMAT

Bersatu Kita Bersatu
Dengan Setia Berganding Bahu
Jiwa Teguh Berpadu
Kita Rumpun Melayu

Bersama Kita Bersama
Mendukung Hasrat Semua
Berjasa Pada Bangsa
Agama Dan Negara

Lambang Kita Yang Gagah
Dipandang Mulia Dan Indah
“Bersatu, Bersetia, Berkhidmat”
Cogan Katanya
UMNO Terus Mara
Untuk Rakyat Malaysia

Anonymous said...

Ikrar Pemuda

Kami pemuda malaysia
Bersatu dan padu tenaga
Berjuang berkorban jiwa raga
Untuk ketahanan bangsa

Pemuda harapan negara
Membela dan membuat jasa
Membina negara kaya raya
Ibu pertiwi malaysia

Mari kita bersatu dan berikrar
Mengaku dan bersumpah
Menjunjung agama bangsa negara
Bersungguh dan setia

Kami pemuda malaysia
Merupakan benteng yang waja
Pertahan kedaulatan agama
Serta bangsa dan negara