Sunday, August 31, 2008

Salam Merdeka ke 51 Tahun!!

Bergambar bersama AJK pemuda UMNO Negeri Melaka



Hari ini..
Merdeka, merdeka, merdeka..
Dilaungkan sekuat hati
dengan senyuman, keriangan, kepuasan
Tanpa tangisan

51 tahun dahulu..
Merdeka, merdeka, merdeka, merdeka..
Dilaungkan dengan penuh rasa bangga
Tatkala ayat keramat kedengaran
Air mata rakyat kegembiraan mengalir,
menitis ke tanah seperti memberi sinar dan harapan
kepada bangsa, agama dan negara

Kini 51 tahun berlalu..
Segala harapan dan impian 51 tahun dulu telah dicapai
Ku bangga melihat semua kejayaan ini
Tapi disebalik kejayaan masih ada kegagalan
Adakah anak muda sekarang cukup mengerti sengsara mencapai kemerdekaan? Keperitan?Mereka tak mengerti, mereka lupa..

Kini..
Anak-anak muda ketawa meraikan kemerdekaan
Mereka hanya lihat merdeka ilusi semata
buku, gambar, video dan sedikit cerita orang tua
Apa yang mereka rasa?
Adakah jiwa mereka merasai kesusahan, keperitan, kesengsaraan 51 tahun dahulu?

51 tahun..
Masih tidak cukup untuk mengajar erti kemerdekaan
di jiwa insan generasi baru
Apa akan jadi kepada kemerdakaan kita
Adakah ia akan berkekalan selamanya?
Sedarlah kawan-kawanku
Carila erti kemerdekaan..
Renungkanlah kesusahan, keperitan, kesengsaraan
rakyat 51 tahun dulu
Jika kamu mahu 5000 tahun
merdeka tetap merdeka..

Nurkilan Sdr Aidil '08

15 comments:

Anonymous said...

hidup ketua pemuda taman rb

mie said...

perghhh...ayat xbleh blah siottt...

Anonymous said...

(pemuda UMNO & Belia 4B tmn RB
untuk tatapan umum bagi aktiviti dan program yang dijalankan.Insya Allah dengan ada aktiviti atau program ini akan melahirkan pemimpin yang bermaruah dan bermoral demi bangsa,agama dan negara.)

reply:----
memfitnah budak2 taman kate pecah rumah kt dlm tmn tu kire boleh melahirkan pemimpin yang bermaruah dan bermoral demi bangsa,agama dan negara.....ape laa MOTO mcm nie sume org leh ckp je.

Anonymous said...

tak payah layan budak hati busuk. dalam mesyuarat semua okay tapi belakang cakap lain.semua lebeyy.cakap je pandai.kerja separuh jalan.tengok la jaga malam setakat mana?tahun 2011 dah mula balik jaga malam balik. kakakakkaka.. kita tungguuuuuuuuuuuuuuu !!!!!

Anonymous said...

Biasa la bila ada org yg taja..Allah Maha Adil,kalo diikutkan mlm tu Aidil boleh kalah tp lihatlah keputusannya..Ingat,kita dipihak yang benar dan setiap yang benar mesti ada penghalangnya..

Anonymous said...

tak payah layan budak hati busuk. dalam mesyuarat semua okay tapi belakang cakap lain.semua lebeyy.cakap je pandai.kerja separuh jalan.tengok la jaga malam setakat mana?tahun 2011 dah mula balik jaga malam balik. kakakakkaka.. kita tungguuuuuuuuuuuuuuu !!!!!

reply:--
saper yg ko ckp nie bodo...jage mlm tu bkn utk politik atau menunjuk tapi kan umah member2 kite yg kena masuk pencuri..smpi umah bendahari korang pun kena masuk xkkan saje2 je tujuan utk banteras drpd jd teruk umah si bodo yg tulis ni xkena masuk boleh laa ckp...lain kali ko dulu pikir sblm ckp...

Anonymous said...

aduh emosi la plak..sabar bang!

Pewaris said...

jaga malam setakat mesyuarat jer.. sekarang mana ada lagi.. tahun 2011 jaga malam balik.. muka pun dah tak nampak.. nampak sangat tak ikhlas.. semata-mata nak menunjuk.. tempat berbuka puasa nampak ok.. tapi kalau ada hutang dengan kekawan.. tolong la bayar.. buat apa hidup bergaya..

Anonymous said...

pewaris.. hidup mesti ada gaya.. Mintak kerja pun orang rekemen.. kalau setakat kabel dia.. apa ada?? baru kenal pemuda bahagian dah kecoh.. itu pun berapa kerat.. belum kenal YB-YB lagi.. perhhh... hidung lagi tinggi.. apa-apa pun dalam hidup kena menghargai jasa orang.. baru orang respect.. lagi satu jangan iri hati rezeki orang.. jaga periuk nasi sendiri.. masa depan sendiri kena jaga.. JANGAN MENYUSAHKAN MAK BAPAK JER!!!

Anonymous said...

Generasi muda adalah pelapis kepada kepimpinan masa depan dan penentu kepada kesinambungan kejayaan pembangunan yang dikecapi generasi sekarang. Jesteru, mereka perlu dididik supaya bersedia mengharungi cabaran lebih getir dan mampu menyeimbangi kemewahan yang diwarisi dengan nilai kehidupan yang berteraskan ajaran agama serta moral yang tinggi.
Jenayah rasuah berlaku disebabkan sikap rakus manusia yang mengejar kuasa dan kekayaan semata-mata. Perasuah mengandaikan maruah diri hanya kerana keuntungan peribadi dan membelakangkan tanggungjawab serta amanah kepada bangsa dan negara...

Anonymous said...

ape yg kecoh2 jaga mlm nie...geng yang jaga mlm 2 bagus tapi mesti ikhlas bro.lu main sebat2 org sape yang byr duit ubat.bro setiap rumah yang kena rompak mempunyai tarikan masing2...ingat sikit bro setakat kita yang berapa kerat nie nak jadi gengster baik x payah..ingat x dulu bergaduh dekat padang temu.mane taiko2 yang jaga mlm yang gengster 2 hmm sedih aku la korang nie gengster dlm kampung aje...sekarang nie pun polis dah buat rondaankan...lagi satu sAUDARA yang bernama azrie.kita hidup baru satahun jagung jangan dah pandai nak kutuk orang.kalau kita nak main game pun tengok pada siapa,cara yang mcm mane,teknik yang kuat ke x...ala setakat game bodah ko 2 senang2 org baca.pikir la azrie kita muda kuat bila tua kita uzur.pikir la sejenak kwn2

Anonymous said...

buat perjumpaan la layan bertekak...

azrie said...

ape yg kecoh2 jaga mlm nie...geng yang jaga mlm 2 bagus tapi mesti ikhlas bro.lu main sebat2 org sape yang byr duit ubat.bro setiap rumah yang kena rompak mempunyai tarikan masing2...ingat sikit bro setakat kita yang berapa kerat nie nak jadi gengster baik x payah..ingat x dulu bergaduh dekat padang temu.mane taiko2 yang jaga mlm yang gengster 2 hmm sedih aku la korang nie gengster dlm kampung aje...sekarang nie pun polis dah buat rondaankan...lagi satu sAUDARA yang bernama azrie.kita hidup baru satahun jagung jangan dah pandai nak kutuk orang.kalau kita nak main game pun tengok pada siapa,cara yang mcm mane,teknik yang kuat ke x...ala setakat game bodah ko 2 senang2 org baca.pikir la azrie kita muda kuat bila tua kita uzur.pikir la sejenak kwn2

September 12, 2008 11:29 AM

REPLY....

eh apasal lak nama aku naik lak nie tibe2 jerk tulis nama laa kalo nak komen kt aku smpi org kasi tau kt aku lak....lu apahal tak puas ati ngan aku ker...citer cam bagus lak...

Mentera Beradu said...

akhirnya sempurna..

Anonymous said...

M. Nasir

Anak Anak Kita

Anak-anak kitakah yang berlari telanjang
Di bawah mentari sumbing
Sambil bernyanyi lagu
Ketakutan hari-hari ini

Anak-anak kitakah yang memikul beban
Kesilapan kita
Hingga dia tak kenal
Budaya canggung bangsa sendiri

Selamatkan anak kita
Dari padang jerangkap samar
Selamatkan anak kita
Orde baru politikus usang

Anak-anak kitakah yang bermain
Di hutan belukar
Dengan senapang kayu ubi
Cambah tak kenal bahaya

Anak-anak kitakah yang tak tahu nak pulang
Bila petang
kerana terlalu sibuk main lastik
Dan berpistolan
Pistol-pistolan

Jaga-jaga anak kita
Jangan sampai jadi hamba
Jaga-jaga anak kita
Kita ini orang merdeka

Panggillah mereka pulang
Ayah nak ajar
Tentang kurang ajar
Jadi mereka takkan sendiri lagi

Panggillah mereka pulang
Ayah nak ajar
Tentang kurang ajar
Jadi mereka takkan dimomok lagi

Fikir
Selamatkah kita di tangan tukang karut itu
Fikir
Selamatkah kita di tangan dalang wayang itu
Fikir
Selamatkah kita di tangan ahli koporat itu
Fikir
Selamatkah kita di tangan doktor jiwa itu
Fikir
Selamatkah kita di tangan pakar kitab itu
Fikir
Selamatkah kita di tangan tuhan-tuhan itu